Tankar om Dalai Lama

Dalai Lama var ju på besök på Södertörns Högskola i fredags, och jag hade turen att få en biljett dagen innan. Först var jag inte inskriven på rätt kurs(skulle jag skjutit upp min c-uppsats skulle jag dock haft det) och sen blev jag bortlottad. Tacka vet jag fina Söders Studentkår som hade några biljetter att ge bort!

Till själva föreläsningen som Dalai Lama höll då. Till att börja med presenterades han som ”hans helighet”/His holyness”, jag är inte säker på om detta är praxis när det rör sig om religiösa ledare, men det kändes något krystat. Jag är fundersam på om någon annan religiös ledare på besök skulle tituleras på detta vis vid besök på SH. Fast det kan ju vara ett krav? Dalai Lama kändes dock inte som en man som ställer sådana krav.

Vad pratade han om? För sin syn människan som en varelse där alla är lika varandra och är ”Brothers and Sisters”, att vi alla delar psykiska och fysiska förutsättningar. Samt att vi alla delar samma mål: Att vara lyckliga(jag översätter ”happiness” till ”lycka”) . Han påpekar även att materiella tillgångar ej garanterar lycka, men att de kan vara en del av lycka(att tex ständigt oroa sig över att ha mat och husrum kan generera olycka).

Efter hans föreläsningen ägde en frågestund rum. Med frågor som vi tidigare fått skicka in så att de ”lämpliga” frågorna kunde väljas. De tre frågor de valde ut handlade om huruvida det kan vara legitimt att bruka våld för att slåss för sin frihet(med situationen i Afrika som exempel), vad han ansåg om att religion skapar konflikter och krig, samt hur en ska tänka i svåra tider och försöka finna tillbaka till lyckan så att säga. Dalai Lama svarade väldigt luddigt och frångick ämnet på de två första frågorna. Kortfattat så var det budskap han nog försökte förmedla att makt korrumperar, och föreställningen om att det bara finns ”one truth, one religion” är orealistisk och skapar konflikter som kan föda våld. Han belyste även vikten av att inte köpa ett färdigt paket med åsikter/tro, utan att själv göra efterforskningar och känna efter vad som känns rätt. Ett ord han använde frekvent för att beskriva de sämre sidorna av religion/ideologi var ”attatchment”, att det är vår stela position känslomässiga relation till vår sak(religion/ideologi) som skapar ett agg mot ”de andra” och ställer oss i en försvarsställning. Där tror jag att han har rätt, kan själv känna att jag lätt intar en försvarsställning när någon ifrågasätter något som jag är övertygad om. Även märkt detta hos andra. Då bildar vi läger, vi och dom, och där byggs konflikten upp..

Mitt spontana intryck av Dalai Lama var att han var både rastlös och lugn, pillade väldigt mycket på allt omkring sig och kunde inte sitta stilla. Han var även rätt fnittrig, drog skämt och anekdoter rätt frekvent. Han undvek att svara på frågorna, och drog små roliga historier och anekdoter hela tiden. Jag hade lite svårt att ta honom på allvar, även om det säkert påverkades av stämningen av beundran i aulan. Med det menar jag föreställningen om Dalai Lama som en ikon för fred och framtid, som en helig person som är helig för även ateister. Hela arrangemanget var väldigt okritiskt till hans status i världen, hur han framställdes och hur vi mottog honom. Jag förväntade mig faktiskt LITE mer problematisering.. I alla fall i diskussionerna kring honom. Jag tror INTE att att någon annan besökare skulle bemötas lika okritiskt och oproblematiserande som Dalai Lama. Nu tror jag inte vi skulle fått möjlighet att ha honom på besök om hållningen skulle varit mer kritisk.

Det som förvånade mig var att flera av mina mycket religionskritiska vänner betedde sig väldigt ”frälst” efter hans föreläsning, att de inte ifrågasatte något han hade sagt eller hur han retoriskt slingrade sig undan infekterade frågor. Han är skicklig, och hans budskap kan jag inte säga något emot. Jag är däremot något fundersam till denna glorifiering av honom som person, av personer som är ateister eller mycket religionskritiska. Det bottnar nog i våra olika definitioner av religionsbegreppet. Mitt perspektiv är religion som en livsåskådning, ett sätt att se på och bemöta världen, och med den definitionen så har alla en religion. Men om vi begränsar religion till ”Världsreligionerna” så faller nästan Dalai Lamas filosofi utanför, mycket för att buddhismen inte riktigt har samma ”religionsstatus” som de abrahamitiska religionerna.

Jag fick en del uppslag och tankar från föreläsningen i alla fall. Och chansen att se Dalai Lama är inte något en får ofta, framförallt inte när han tänker dra sig tillbaka om ett tag. Många tankar och frågor, men de får jag diskutera vidare. Har x antal sidor med anteckningar från föreläsningen, och där i finns lite uppslag för kommande magisteruppsats tror jag.

Här kommer två av de bilder jag tog på honom:

Photobucket

Photobucket

3 svar till “Tankar om Dalai Lama

  1. Åsa 17 april, 2011 kl. 19:11

    http://skeptoid.com/episodes/4111

    Det här har kanske inte att göra med religion, men fick mig att se lite mer kritiskt på hans helighet iaf (och vad jag förstått är det inte tillåtet att kalla honom något annat?). Lyssna, vettja!

  2. Dvärghundspossen 17 april, 2011 kl. 19:49

    Det var en intressant ledare i DN som handlade om att Dalai Lama är emot homosexualitet och anser att sex är till för reproduktion, till exempel. Han har en del vrålkonservativa åsikter, precis som påven, kända imamer osv, skillnaden är bara att DL har fått nån sorts gulle-gulle-image och slipper stå still svars för nåt han tycker.
    Att påstå att Buddhismen inte är en religion, som vissa gör, är också väldigt konstigt. Det enda som är speciellt med buddhismen är att man själv är ansvarig för sin frälsning, ingen gud kan hjälpa en med det. Men läran om att nå Nirvana genom att bli upplyst är ändå en frälsningslära. Och buddhister traditionellt, än idag i Asien, tror ju också på en hel radda gudar, även om gudarna inte kan hjälpa en nå Nirvana (men dom kan bistå med mycket annat). Men precis som DL har liksom hela buddhismen fått nån sorts gulle-image, och att folk inte anser att det är en religion på samma sätt som t ex islam ligger väl i linje med detta.

    • idaeklof 19 april, 2011 kl. 16:40

      Ja, jag ser buddhismen som religion, och det gör nog de flesta. Men i och med dess ”bristande” struktur så ses den antagligen inte som lika ”hotfull”. Rätt många verka uppleva religion som just hotfull, eftersom den inkräktar på deras sätt att vara, vilket buddhismen inte gör. Så kommer en från en kristen eller muslimsk tradition så tror jag att både buddhismen kan ses som rätt flummig men samtidigt något människor är mer accepterande mot. Se bara all influens i tex vad som kallas new age från asiatiska traditioner. Vilket väldigt många utövare hävdar ”men det är inte religion”, samtidigt som de refererar till nyckelord som har religiös betydelse.
      Och det känns som att detta är någon förlängning på mystifieringen av österlandet och dess skolor.. Typ. Tror det är lite ”den vite mannens börda” som lever kvar, att vi inte kan förhålla oss speciellt kritiska till ”de” eftersom ”vi” har någon skuld.

Lämna en kommentar