Gårdagens träning i film

Igår tränade jag lite på egen hand nere på klubben, och prövade att filma med iphonen. Det gick faktiskt rätt bra, gjorde ett litet ställ av hörnen till långhoppet som ”stativ”. Kanske finns stativ till iphone att köpa, eller så snickrar jag ihop någon själv till de gånger jag inte har någon kameramänniska.

Här är rutanträningen:

Vi har stött på lite patrull när det gäller rutan. Har ett mycket bra värde för ramen, som jag använder som en form av ”rumstarget”. Han ska vara mitt i den ramen för att få belöning. Har lagt på koner tidigare, men jag har svårt att få över värdet till konerna. Här jobbar jag mest på att bara skicka honom till en miniruta med ramen i på olika avstånd. Hade problem med att skicka från ett håll denna dag, från det hållet gick han inte ut när vi var mer än 7-10 meter utan medan han gick ut till rutan från de andra hållen på mer än 12 meter. Ett pass filmade jag bara grus, så det kom inte med på filmen… 😉


Prövade även att träna gripande på metallapporten. Det finns en del ställen på filmen där det från kamerahållet ser ut som han greppar apporten, men antingen lägger hakan på den eller bara håller munnen löst om den, därav inget klick. Även om det ser ut som han borde få det. Jag har inte tränat så mycket med metall, utan fokuserar bara på att få ett stadigare gripande på den, både från min hand och när han plockar upp den från marken.


Fjärrdirigeringen är jag nöjd med, han har ofta mycket fin teknik. Här höjde jag svårigheten lite väl snabbt med både avstånd och skiften innan belöning. Behöver träna mer kedjor i fjärren, utan att belöna varje skifte. Problemet just här är att han kopplar utebliven belöning som att han har gjort något fel och då ofta erbjuder något annat eller blir frustrerad. Dock skulle jag kunna önska att han inte rörde de där millimetrarna framåt med bakbenen i skiftena. Gäller att hålla ett öga på dem!

Ett svar till “Gårdagens träning i film

  1. Sandra & Keep 17 juni, 2011 kl. 18:28

    Jättebra attityd i rutan träningen, de verkligen lyser om honom:-)

    När du kommer ut på lite avstånd kan du prova omvänt lockande för att få honom att stanna kvar i rutan medan du kommer med belöningen. Bara ett tips;-)

Lämna en kommentar