Nöta koppeluppförande.

Ari är numera en obstinant, hormonfull rabiat unghund. Har tidigare skrivit/sagt att han är en rätt snäll valp, och att den jobbigare tiden ligger i framtiden. Nu är det framtiden! Han är spökig, och samtidigt som han är rätt ”lättskrämd” så avreagerar han inte heller speciellt bra och bygger därför upp en hög med grejer som gör honom rätt ängslig och stressad då och då. Jag funderar en hel del över detta och vilket sätt som är bäst att hantera detta på. Ett exempel är att han tycker skrammel med kastruller och bestick är obehagligt, likaså kompostgaller. Det är visserligen saker vi lätt kan kontrollera och träna, men samtidigt så drar han sig undan och ligger och trycker i hallen/buren när sådant sker, eller går runt och ser allmänt strykrädd ut a la border collie-style.

Koppelgåendet eller allmänt uppförande utomhus är en helt egen historia.. Kör med Gentle Leader nu och tränar mycket på att han ska ge efter för trycket från nosgrimman, tänk som att han vore en häst med grimma. Om han ligger på i grimman och kopplet är på höger sida av hans huvud så blir det mest tryck på vänster sida av hans näsa, och då klickar jag och belönar för att han ger efter för trycket genom att röra huvudet åt höger, och tvärtom. Har varit lite skeptisk till detta eftersom det som egentligen sker är att han undviker det obehag trycket från nosgrimman ger. Men vill förstärka att han gör rätt också, inte bara genom att obehaget upphör, därför klickar jag och belönar också. Annars blir det bara negativ förstärkning, det vill säga att han belönas genom att obehaget försvinner. Jag rycker aldrig eller lägger på tryck själv genom att sträcka kopplet när han går i nosgrimma, utan det är endast det tryck han själv skapar som jag utgår från. Har märkt att det fungerar bättre att även klicka för att han ger efter för trycket än att bara ha det uteblivna trycket som belöning.

Det verkar funka. Och lägger vikt nu på att gå flera promenader runt kvarteret istället för kanske en längre och sen bara kissrundor. För på rundorna runt kvarteret fokuserar jag fullt på att han ska uppföra sig i koppel, samla ihop sig, lugna ned sig och vara lite mer kontaktbar. Detta är även lättare att träna på i en någorlunda välkänd miljö, där han inte har en förväntan på att få vara lös. Han kan nämligen vara rätt jobbigt trots att han inte har någon förväntan på att få vara lös, eller att promenadsträckan leder till ett sådant ställe.. När han har den förväntan är han nämligen några resor värre. Så min strategi nu är att nöta nöta nöta det där koppelgåendet, hellre 8 kortisar om dagen där jag har full fokus på det än slentrianpromenader då jag släpper på mina kriterier! Vi får se hur det utvecklar sig, om det ger resultat.

2 svar till “Nöta koppeluppförande.

  1. Izabelle och Kvikk 20 februari, 2012 kl. 22:32

    Kvikk gillar inte heller skrammel och har inte gjort på länge… Han sticker till buren och trycker då. Jag började först stänga buren för att jag inte tyckte om att han flydde sådär hela tiden, men nu har jag börjat stänga dörren till mitt rum istället. Han har faktiskt blivit lite bättre då han ”tvingas” vara i en ”ljudlig” miljö hela tiden, nu bor jag visserligen i en 5:a och det finns många ställen att gömma sig på. Men han har faktiskt inte gjort det och verkar acceptera ljuden mer och mer, konstigt nog bryr han sig inte om skjutbanan…
    Det har varit svårt att komma åt den där rädslan, för han blir så låst och flyr. Men som sagt, lite bättre är det nu när han inte har som val att lägga sig och trycka i mitt rum. Han har blivit modigare då 🙂
    Dom verkar väldigt lika, Kvikk och Ari!

  2. Dvärghundspossen 21 februari, 2012 kl. 16:50

    När det gäller Mary tyckte jag koppelträningen funkade bra när hon var valp, men nu är det helt hopplöst. Hon kan gå ganska fint i stan där hon inte har så mycket förväntan rakt framåt, utan mer kollar och nosar åt sidorna också. Men här hemma där hon bara vill framåt så är det hopplöst att köra stanna-när-hon-drar, gå-när-kopplet-slakar. Jag kan hålla på så hur mycket som helst utan att se resultat. Till slut gav jag upp och köpte en sån där sele där kopplet sitter fast på bringan. Funkar faktiskt jättebra. Hon kan helt enkelt inte dra speciellt hårt i den selen.

Lämna en kommentar