Människofötter och belastning

Idag var jag iväg till en ortopedtekniker för att scanna av mina fötter, i syftet att fixa ett par fotbäddar som förhoppningsvis gör att jag slipper få ont i framförallt hälarna. Det var riktigt spännande att en kunnig person kände igenom mina fötter och visade vad som kan orsaka mina problem. Först så kände hen igenom fötterna, klämde lite, böjde, kände och klämde lite mer. Hen konstaterade att slemkudden på mina hälar är tillplattad, vilket är en av orsakerna till smärtan. Sen så har jag höga fotvalv, vilket leder till att jag supinerar(kolla bilden nedan). Hade även lite andra saker som ortopedteknikern visade hur de påverkade belastningen på andra delar i foten. Till exempel har jag nu fått en förklaring till varför jag har förhårdnader på mitten av främre ”trampdynan”. Fick även gå och springa på ett löpband, och se i slowmotion hur jag belastade. Det var intressant, och jag förstår verkligen varför jag har ont! Inte bara att jag snedbelastar på grund av obehag, jag går mycket på hälarna, vilket inte direkt motverkar att jag har ont i dem. Hen rådde mig inte att lägga om hela min gångstil, men att försöka vara mer medveten om den och försöka att trampa ned med hela foten så att säga. Sen är mina vrister överrörliga, och något svaga. Det komiska är att jag hela tiden tänkte att ”det där har mamma/pappa också problem med ju” och kommenterade syrligt att jag ärvt det bästa av mina föräldrars fötter 😉

Fotvalv:

Bilden är lånad från Träningslära.se

En sak som slog mig är att när jag jobbat med hästar så har vi STENKOLL på deras rörelsemönster, hur de belastar, om de vrider hitåt eller ditåt och deras benställning. Samtidigt som vi själva går runt i flip-flops eller annat fotvidrigt. Jag är väl lite unik som har ont i fötterna redan gissar jag. Att vi bryr oss så himla lite om hur våra fötter mår är dock rätt konstigt, vi ska ju ändå gå på dem hela livet. Klyshigt som attan, men det är sant. Och hästarna jag hade hand om hade en fantastiskt duktig hovslagare som verkligen kunde se hur hästens hovar skulle verkas och skos för att undvika slitage.

Inom hundvärlden tycker jag inte det är lika vanligt att hundägare har koll på hur deras hundar rör sig, min umgängeskrets är nog ovanlig som lägger märke till små hältor eller ojämnheter i deras hundars rörelsemönster. Det kan bero på att ett flertal av dem har haft med hästar att göra, och då är det A och O att hålla koll på hur de rör sig. Visserligen kan vi inte göra så mycket åt en hund som till exempel är trång fram, på samma vis som vi kan påverka en häst eller en människa. Friskvård börjar dock komma mer och mer, bara en sådan sak som uppvärmning, nedvarvning och att ha täcke på hunden så att den inte blir kall i muskulatur har inte funnits så länge som jag förstår det. Något som i ridsporten vore galet att förbise. Det kanske beror på värdet, en tävlingshäst är de facto mer värd än en tävlingshund, och skadar den sig är det dyrare att behandla.

En spännande faktor är dock att de flesta människor inom ridsporten är urusla på att ta hand om sig själva, de är ute och mockar, rider och donar trots att de har hög feber eller fått en spark i magen. En häst som däremot har lite värme i ett ben, verkar lite hängig eller är något halt får däremot vila, och går det inte över tillkallas veterinär. Nu är det visserligen tävlingshästar jag har erfarenhet av, hästar som Verkligen spännande om vi tänker på att människan generellt sett anser sig vara mer värd i jämförelse med andra varelser på jorden, då borde vi logiskt sett i första hand ta hand om oss själva?

2 svar till “Människofötter och belastning

  1. Sandra & Keep 16 juni, 2011 kl. 21:16

    Hoppas att du får riktigt bra fotbäddar nu;-)

    Jag känner igen mig i det du säger, jag har ju haft problem med mina fötter sedan högstadiet, det är över 10 år och först nu har jag gått och kollat upp det och jag pronerar när jag går:-P

    Föresten blev Keeps haltande värre efter vi lämnade klubben, blev massage och stretching i sängen på kvällen medan matte såg på TV. Enda bra andväningen jag kommit på åt dumburken. Sedan var han okej till vallkursen, man borde verkligen bli bättre på att stretcha och massera sin hund oftare. Man skulle ju kunna börja med en gång i veckan i allafall;-)

  2. Dvärghundspossen 17 juni, 2011 kl. 09:29

    Min man borde nog gå på sån där fot-undersökning också… Själv har jag blivit rätt bra på att se om Logan belastar konstigt, för han får då och få tovor i pälsen under tårna. Det visar sej genom lite snedbelastning. Då får man ta fram nagelsaxen och trimma.

Lämna en kommentar